Monday, 31 July 2017

గ్రామీణ బ్యాంకుల స్వాగతం!

గ్రామీణ బ్యాంకుల స్వాగతం! 









         బ్యాంకింగ్‌ కార్యకలాపాలు, సదుపాయాలు పల్లెటూరి ప్రజలకు అందించే ముఖ్యోద్దేశంతో ఏర్పడిన గ్రామీణ (రీజనల్‌ రూరల్‌) బ్యాంకుల్లో ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్ల్ల, ఆఫీసర్ల నియామకానికి ఐబీపీఎస్‌ ప్రకటన విడుదల చేసింది. తాజాగా గ్రాడ్యుయేషన్‌ పూర్తిచేసిన ఇంజినీరింగ్‌, ఇతర డిగ్రీ అభ్యర్థులకు ఇదో చక్కని అవకాశం. 2017-18లో ఐబీపీఎస్‌ నిర్వహించబోయే ఉమ్మడి పరీక్షల్లో మొదటగా నిర్వహించే ఈ పరీక్షల సన్నద్ధత రాబోయే పీఓ, క్లర్క్‌, స్పెషలిస్ట్‌ ఆఫీసర్ల పరీక్షలకు కూడా ఉపయోగపడుతుంది!
దాదాపు 16 వేలకు పైగా పోస్టులను భర్తీ చేయనున్నట్లు ప్రకటనలో పేర్కొన్నారు. నియామకాలు జరిగే సమయానికి ఈ సంఖ్య మరింత పెరిగే అవకాశం ఉంది. ఆంధ్రప్రదేశ్‌లో 253 ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్లు, 224 స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్లు, తెలంగాణలో 746 ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్లు, 327 స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్లను భర్తీ చేయనున్నారు. వీటిలో ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్లు, స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్ల ఉద్యోగాలకు గ్రాడ్యుయేషన్‌ కనీస అర్హత కాగా స్కేల్‌-2, స్కేల్‌-3 ఆఫీసర్ల ఉద్యోగాలకు గ్రాడ్యుయేషన్‌లో 50% మార్కులతోపాటు 1-5 సంవత్సరాల వరకు ఆయా రంగాలకు సంబంధించి ఉద్యోగానుభవం ఉండాలి.
తెలుగు రాష్ట్రాల్లో అయిదు గ్రామీణ బ్యాంకులు ఉన్నాయి. ఆంధ్రప్రదేశ్‌ గ్రామీణ వికాస బ్యాంకు, ఆంధ్ర ప్రగతి గ్రామీణ బ్యాంకు, తెలంగాణ గ్రామీణ బ్యాంకు, సప్తగిరి గ్రామీణ బ్యాంకు, చైతన్య గోదావరి గ్రామీణ బ్యాంకు. ఐబీపీఎస్‌ జనవరిలో విడుదల చేసిన పరీక్షల క్యాలెండర్‌లో పేర్కొన్న తేదీల్లోనే ఈ పరీక్షలను నిర్వహిస్తారు.
ఎంపిక ఎలా? 
ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్‌ పోస్టులకు ఆన్‌లైన్‌ పద్ధతిలో నిర్వహించే రెండంచెల రాతపరీక్ష ద్వారా అభ్యర్థులను ఎంపిక చేస్తారు. దీనిలో మొదటి అంచెలో నిర్వహించే ప్రిలిమినరీ పరీక్ష కేవలం అర్హత పరీక్ష. రెండో అంచెలో నిర్వహించే ప్రధాన పరీక్షలో అభ్యర్థులకు వచ్చిన మార్కుల ఆధారంగా ఎంపిక జరుగుతుంది.
స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్‌ పోస్టులకు రెండంచెల రాతపరీక్ష, ఇంటర్వ్యూల ద్వారా ఎంపిక ఉంటుంది. అభ్యర్థులకు ప్రధాన పరీక్ష, ఇంటర్వ్యూల్లో వచ్చిన మొత్తం మార్కుల ఆధారంగా పోస్టులను భర్తీ చేస్తారు. అదేవిధంగా స్కేల్‌-2, స్కేల్‌-3 పోస్టులకు ఆన్‌లైన్‌ పద్ధతిలో నిర్వహించే ఒకే రాతపరీక్ష, ఇంటర్వ్యూల్లో వచ్చిన మొత్తం మార్కుల ఆధారంగా అభ్యర్థుల ఎంపిక ఉంటుంది.
పరీక్షా విధానం 
ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్ల్ల, స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్ల రాతపరీక్షలు ఒకేవిధంగా ఉంటాయి. ఆఫీస్‌ అసిస్టెంట్‌ పరీక్షలో న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీ ఉండగా స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్‌ పరీక్షలో క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌ ఉంటుంది. ప్రాథమిక పరీక్షలో ఒక్కో విభాగంలో 40 ప్రశ్నలు, 40 మార్కుల చొప్పున రెండు విభాగాలు (రీజనింగ్‌, న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీ/ క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌) ఉంటాయి.
ఈ 80 ప్రశ్నలు సాధించడానికి 45 నిమిషాల సమయం ఉంటుంది. ప్రధాన పరీక్షలో 40 ప్రశ్నల చొప్పున మొత్తం 200 ప్రశ్నలతో అయిదు విభాగాలు ఉంటాయి. అవి: రీజనింగ్‌, న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీ (స్కేల్‌-1 ఆఫీసర్‌ పరీక్షలో క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌), జనరల్‌ అవేర్‌నెస్‌, ఇంగ్లిష్‌/ హిందీ లాంగ్వేజ్‌, కంప్యూటర్‌ నాలెడ్జ్‌. వీటిలో రీజనింగ్‌, న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీలకు 50 మార్కుల చొప్పున, జనరల్‌ అవేర్‌నెస్‌, ఇంగ్లిష్‌/ హిందీలకు 40 మార్కుల చొప్పున, కంప్యూటర్‌ నాలెడ్జ్‌కి 20 మార్కులతో మొత్తం 200 మార్కులు ఉంటాయి. అభ్యర్థులు ఇంగ్లిష్‌ లేదా హిందీ లాంగ్వేజీల్లో ఒకదాన్ని ఎంపిక చేసుకోవాలి. ప్రధాన పరీక్షకు ఉన్న సమయం 2 గంటలు.
స్కేల్‌-2, స్కేల్‌-3 పరీక్షలు స్కేల్‌-1 ప్రధాన పరీక్ష మాదిరిగానే ఉంటాయి. కానీ క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌ స్థానంలో క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌ అండ్‌ డేటా ఇంటర్‌ప్రిటేషన్‌, జనరల్‌ అవేర్‌నెస్‌ స్థానంలో ఫైనాన్షియల్‌ అవేర్‌నెస్‌ ఉంటాయి. స్కేల్‌-2 (స్పెషలిస్ట్‌ ఆఫీసర్‌) పరీక్షలో మాత్రం వీటికి అదనంగా 40 ప్రశ్నలు, 40 మార్కులతో ప్రొఫెషనల్‌ నాలెడ్జ్‌ విభాగం ఉంటుంది.
అన్ని పరీక్షల్లో కనీస మార్కులతో విడివిడిగా ఉత్తీర్ణులు కావాల్సి ఉంటుంది. గుర్తించే ప్రతి తప్పు సమాధానానికీ రుణాత్మక మార్కులుంటాయి.
ఎలా సన్నద్ధమవాలి? 
సెప్టెంబరులో ప్రాథమిక పరీక్ష, నవంబరులో ప్రధాన పరీక్షలు జరుగుతాయి. అయితే సెప్టెంబరులో జరిగే ప్రాథమిక పరీక్షలకు దాదాపు రెండు నెలలకు పైగా సమయముంది. అభ్యర్థులు ప్రధాన పరీక్షను దృష్టిలో ఉంచుకునే తమ సన్నద్ధతను కొనసాగించాలి. ఐబీపీఎస్‌ పీఓ, క్లర్క్‌ పరీక్షలకు సిద్ధమవుతున్న అభ్యర్థులకు వారి సన్నద్ధత ఈ పరీక్షకు సరిపోతుంది. తొలిసారిగా బ్యాంకు పరీక్ష రాస్తున్న అభ్యర్థులు మాత్రం 20- 30 రోజుల సమయం వరకు అన్ని సబ్జెక్టుల భావనలు (ప్రాథమికాంశాలు) బాగా నేర్చుకుని వివిధ తరహా ప్రశ్నలు సాధన చేయాలి. పరీక్షకు ఉండే సమయాన్ని నిర్దేశించుకుని వివిధ మాదిరి ప్రశ్నపత్రాలను సాధించాలి. ప్రతిరోజూ కనీసం ఒక మాదిరి ప్రశ్నపత్రాన్ని సాధించడం తప్పనిసరి. ప్రాథమిక పరీక్షలో కనీసం 50 మార్కులు రావాలి.
తమ ప్రాంతాల్లో బ్యాంకు ఉద్యోగం చేయాలనుకునే అభ్యర్థులకు గ్రామీణ బ్యాంకులు ఆ అవకాశాన్ని కల్పిస్తాయి. ఉద్యోగ భద్రత, చక్కని జీతభత్యాలకు అవకాశం ఉన్న ఈ ఉద్యోగాలు గ్రామీణ ప్రాంత అభ్యర్థులకు ముఖ్యంగా అధికాసక్తికరమైనవి. బ్యాంకు పరీక్షలు కష్టమైనవి అనే భావన వీరిలో ఉంటుంది. అయితే ఈ పరీక్షలు అభ్యర్థికి ఎంత లోతైన పరిజ్ఞానం ఉంది అనే తెలుసుకునే ధోరణిలో కాకుండా అతని తెలివితేటలు, చురుకుదనం (అలర్ట్‌నెస్‌), వర్తమానాంశాల పట్ల అవగాహన మొదలైనవి తెలుసుకునేలా ఉంటాయి. బ్యాంకు పరీక్షల్లోని సబ్జెక్టులు కూడా తదనుగుణంగానే ఉంటాయి. పూర్వ ప్రశ్నపత్రాలను పరిశీలించడం ద్వారా వివిధ సబ్జెక్టుల్లో ఎలాంటి ప్రశ్నలు వస్తున్నాయో తెలసుకుని, దానికి అనుగుణంగా సన్నద్ధమవ్వాలి.
కాస్త అటూఇటూగా ఒకే సమయంలో జరగబోయే ఐబీపీఎస్‌ పీఓ, క్లర్క్‌, ఆర్‌ఆర్‌బీ పరీక్షలకు సరైన విధంగా సన్నద్ధమైతే ఏదో ఒక ప్రభుత్వరంగ బ్యాంకులో ఉద్యోగం సంపాదించవచ్చు.
సెప్టెంబరులో జరిగే ప్రాథమిక పరీక్షలకు దాదాపు రెండు నెలలకు పైగా సమయముంది. అభ్యర్థులు ప్రధాన పరీక్షను దృష్టిలో ఉంచుకునే తమ సన్నద్ధతను కొనసాగించాలి. తొలిసారిగా బ్యాంకు పరీక్ష రాస్తున్న అభ్యర్థులు మాత్రం 20- 30 రోజుల సమయం వరకు అన్ని సబ్జెక్టుల భావనలు (ప్రాథమికాంశాలు) బాగా నేర్చుకుని వివిధ తరహా ప్రశ్నలు సాధన చేయాలి.
సమయం సరిపోతుందా? 
* నాన్‌ మేథమేటిక్స్‌ అభ్యర్థిని. నేను బ్యాంకు ఉద్యోగం సాధించగలనా? 
* బ్యాంకు పరీక్షలు పదో తరగతి స్థాయిలోనే ఉంటాయి. వీటిలోనివి అన్నీ జనరల్‌ సబ్జెక్టులు. అరిథ్‌మెటిక్‌ మాత్రమే ఇంతకుముందు చదివుంటారు. అది కూడా పాఠశాల స్థాయిలోనే. అందువల్ల అభ్యర్థి ఏ నేపథ్యం (ఆర్ట్స్‌, కామర్స్‌, సైన్స్‌, మేథ్స్‌, ఇంజినీరింగ్‌, ఫార్మసీ మొదలైనవి) వారైనా అందరూ సాధించే అవకాశముంది.
* బ్యాంకు పరీక్షకు ఉన్న రెండు నెలల సమయం సరిపోతుందా?
* పరీక్షలో ఉండే విభాగాలన్నింటి కాన్సెప్టులను నేర్చుకోవడానికి నెలరోజుల సమయం చాలు. మిగిలిన సమయం వివిధ రకాల ప్రశ్నలు, మాదిరి ప్రశ్నపత్రాలను సాధించడానికి సరిపోతుంది.
* రోజులు ఎన్ని గంటల సమయాన్ని కేటాయించాలి? 
* ఇక్కడ ఎన్ని గంటలు అని కాకుండా ఎంత నాణ్యమైన సమయాన్ని కేటాయించారో అన్నది చూసుకోవడం ముఖ్యం. సబ్జెక్టులన్నింటికీ రెండు నెలల సమయంలో సిద్ధమవాలంటే రోజుకు 8-10 గంటల సమయం కేటాయించాల్సి ఉంటుంది.
* తెలుగు మాధ్యమ విద్యార్థులు బ్యాంకు ఉద్యోగాన్ని సాధించగలరా? ఆంగ్ల మాధ్యమం వారితో పోటీ పడగలరా?
* పరీక్ష ఆంగ్లంలో ఉంటుంది కాబట్టి తెలుగు మాధ్యమంవారు సబ్జెక్టులన్నీ ఇంగ్లిష్‌లోనే నేర్చుకోవాలి. తెలుగులో నేర్చుకున్న పదాలన్నింటికీ ముందుగా ఆంగ్ల అర్థాలను చూసుకోవాలి. ఇంగ్లిష్‌లోనే చదువుతూ, సాధనచేస్తూ ఉంటే వారూ అలవాటుపడతారు. అయితే ఆంగ్లమాధ్యమ విద్యార్థులతో పోలిస్తే ఎక్కువ సమయం కేటాయించాల్సి ఉంటుంది. సబ్జెక్టులు అందరికీ ఒకటే కాబట్టి ఎవరు బాగా చేస్తే వారికే అవకాశం ఉంటుంది.
* పరీక్షలో ఏ సబ్జెక్టులకు ఎక్కువ ప్రాధాన్యమివ్వాలి? 
* బ్యాంకు పరీక్షలో ఉన్న అన్ని సబ్జెక్టుల్లో విడివిడిగా ఉత్తీర్ణులు అవ్వాలి. కాబట్టి సబ్జెక్టులన్నింటికీ సమాన ప్రాధాన్యం ఇవ్వాల్సిందే.
సబ్జెక్టులు- అవగాహన
న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీ/ క్వాంట్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌: వీటి మధ్య పెద్దగా భేదం ఉండదు. న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీలో ప్రశ్నలు తక్కువ స్థాయిలో, క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌లో ఎక్కువ స్థాయిలో ఉంటాయి. సాధారణంగా ప్రశ్నలు సింప్లిఫికేషన్‌, అప్రాక్సిమేట్‌ వాల్యూస్‌, నంబర్‌ సిరీస్‌, డేటా సఫిషియన్సీ, క్వాడ్రాటిక్‌ ఈక్వేషన్స్‌, డేటా ఇంటర్‌ప్రిటేషన్‌, అరిథ్‌మెటిక్‌లోని వివిధ అంశాల నుంచి వస్తాయి. అయితే న్యూమరికల్‌ ఎబిలిటీలో సింప్లిఫికేషన్స్‌ నుంచి క్వాంటిటేటివ్‌ ఆప్టిట్యూడ్‌లో డేటా ఇంటర్‌ప్రిటేషన్‌ నుంచి ఎక్కువ సంఖ్యలో ప్రశ్నలు ఉంటాయి. ఎక్కువ సమయం పట్టే విభాగం కాబట్టి కాలిక్యులేషన్స్‌ వేగంగా చేయగలిగేలా సాధన చేయాలి. నంబర్‌ సరీస్‌ ప్రశ్నల్లో సంఖ్యల మధ్య సంబంధాన్ని కనుక్కుంటే వెంటనే సాధించవచ్చు. లేదా ఎక్కువ కాలయాపన చేయకుండా వాటిని వదిలేయడం మంచిది. కఠినంగా అనిపించే ప్రశ్నలకు కూడా ఎక్కువ సమయాన్ని వెచ్చించడం మంచిది కాదు. తేలిక ప్రశ్నలను ముందుగా పూర్తిచేసి, సమయముంటే అప్పుడు కఠినమైన వాటిని ప్రయత్నించాలి.
రీజనింగ్‌: అకడమిక్‌ పరీక్షల్లో ఎక్కడా చదవని సబ్జెక్టు ఇది. ఆసక్తికరంగా, సులభంగా ఉండే సబ్జెక్టు అయినప్పటికీ ఈమధ్యకాలంలో దీనిలో ప్రశ్నలు కఠినంగా ఉంటున్నాయి. కాబట్టి ఎక్కువ సాధన అవసరం. వీటిలో ప్రశ్నలు కోడింగ్‌-డీకోడింగ్‌, డైరెక్షన్స్‌, ఆల్ఫ´బెట్‌/ నంబర్‌ సీక్వెన్సెస్‌, బ్లడ్‌ రిలేషన్స్‌, వెన్‌ డయాగ్రమ్స్‌, సిలాజిజమ్‌, సీటింగ్‌ అరేంజ్‌మెంట్‌ మొదలైనవాటితోపాటు అనలిటికల్‌ రీజనింగ్‌లోని స్టేట్‌మెంట్‌-అసంప్షన్స్‌/ కన్‌క్లూజన్స్‌/ ఇన్‌ఫరెన్సెస్‌/ కోర్స్‌ ఆఫ్‌ యాక్షన్స్‌, ఇన్‌పుట్‌- అవుట్‌పుట్‌, పజిల్‌ టెస్ట్‌, ఎలిజిబిలిటీ టెస్ట్‌ మొదలైన వాటినుంచి ఉంటాయి. బాగా సాధన చేసినప్పుడే ఎటువంటి సంశయం లేకుండా సరైన జవాబులను గుర్తించే అవకాశం ఉంటుంది.
జనరల్‌ అవేర్‌నెస్‌: వీటిలో బ్యాంకింగ్‌, ఆర్థికాంశాలకు ప్రాధాన్యమిస్తూ వర్తమానాంశాలపై ఎక్కువ సంఖ్యలో ప్రశ్నలు ఉంటాయి. కాబట్టి వాటన్నింటినీ బాగా చూసుకోవాలి. సాధారణంగా పరీక్ష సమయానికి 5, 6 మాసాల ముందు వరకూ ఉండే వర్తమానాంశాల నుంచి ఎక్కువ ప్రశ్నలు వస్తాయి. భారతదేశ బ్యాంకింగ్‌ వ్యవస్థ, ఆర్‌బీఐ విధులు, దేశ, అంతర్జాతీయ ఆర్థిక సంస్థలు, కేంద్రప్రభుత్వ పథకాలు, బడ్జెట్‌, క్రీడలు, అవార్డులు, పుస్తకాలు- రచయితలు, జాతీయ, అంతర్జాతీయ దినోత్సవాలు మొదలైనవాటిని బాగా చూసుకోవాలి.
ఇంగ్లిష్‌ లాంగ్వేజ్‌: బ్యాంకింగ్‌ పరీక్షల్లో ఎక్కువమంది విఫలమవుతున్న విభాగమిది. దీనికి ఎక్కువ ప్రాధాన్యమిచ్చి సరైనవిధంగా సన్నద్ధం కాకపోవడమే దీనికి ప్రధాన కారణం. ప్రశ్నల సరళిని గమనించి తదనుగుణంగా సన్నద్ధమైతే దీనిలో కూడా ఎక్కువ మార్కులు సాధించవచ్చు. దీనిలో వ్యాకరణం ఆధారంగా ఉండే సెంటెన్స్‌ కంప్లీషన్‌, పారా జంబుల్డ్‌, ఫిల్‌ ఇన్‌ ద బ్లాంక్స్‌, క్లోజ్‌ టెస్ట్‌, ఫైండింగ్‌ గ్రమాటికల్‌ ఎర్రర్స్‌, అరేంజ్‌మెంట్‌ ఆఫ్‌ సెంటెన్సెస్‌ మొదలైనవాటి నుంచే దాదాపు సగం ప్రశ్నలుంటాయి. ఈ తరహా ప్రశ్నలు బాగా సాధన చేయాలి. వీటితోపాటు కాంప్రహెన్షన్‌, ఒకాబులరీ ప్రశ్నలు ఉంటాయి. వేగంగా చదివి, బాగా సాధన చేస్తే కాంప్రహెన్షన్‌ ప్రశ్నలను త్వరగా సాధించవచ్చు.
కంప్యూటర్‌ నాలెడ్జ్‌: ఎక్కువ మార్కులు సాధించగలిగే సబ్జెక్టు ఇది. ఎవల్యూషన్‌ ఆఫ్‌ కంప్యూటర్‌, బేసిక్స్‌ ఆఫ్‌ కంప్యూటర్స్‌, కంప్యూటర్‌ హార్డ్‌వేర్‌, సాఫ్ట్‌వేర్‌, వివిధ కాంపోనెంట్స్‌- ఉపయోగాలు, ఆపరేటింగ్‌ సిస్టమ్స్‌, ఎంఎస్‌ ఆఫీస్‌, నెట్‌వర్కింగ్‌, ఇంటర్నెట్‌, ఈ-కామర్స్‌, కంప్యూటర్‌ టర్మినాలజీ, వివిధ షార్ట్‌కట్‌ కీలు, డీబీఎంఎస్‌ మొదలైనవాటి నుంచి ప్రశ్నలు వచ్చే అవకాశం ఉంది.
వెబ్‌సైట్: www.ibps.in
NotificationApply Online

Reasoning Quiz


Reasoning Quiz

1.The positions of first and the fourth letters of the word RANKED are interchanged, similarly, 
the positions of second and fifth letters and third and sixth letters are interchanged. In the new arrangement thus formed, 
how many letters are there in the English alphabetical series between the alphabets which are at the extreme ends? 
(1) Two 
(2) Three
(3) Four
(4) Five 
(5) More than five
2.Janak walks 40 m towards the East takes a right turn and walks 30 m.
 He then takes a left turn and walks 50 m before taking a final left turn and walking 30 m. 
Towards which direction and how far should Janak walk to reach the point from where he initially started walking? 
(1) 80 m towards West
(2) 80 m towards East
(3) 90 m towards East
(4) 70 m towards West
(5) 90 m towards West

3.Q is brother of P. R is brother of P. S is father of R. T is wife of S. How is P related to T?
(1) Son
(2) Daughter
(3) Son or Daughter
(4) Data inadequate  
(5) None of these

4.In a certain code language ‘day and night’ is written as ‘mi ni ta’ and ‘Bold and beautiful’ is written as ‘sa na ni’. 
How is ‘day’ written in that code language?
(1) mi 
(2) ta
(3) na 
(4) mi or ta
(5) None of these

5.If ‘P’ denotes ‘×’; ‘R’ denotes ‘÷’ ‘M’ denotes ‘–’ and ‘W’ denotes ‘+’, then—      

         20 R 5 W 12 M 3 P 4 = ?
(1) 4 
(2) 16
(3) 28 
(4) 52
(5) None of these

Directions (6-10): Study the following information carefully and answer the given questions. 

P, Q, R, S, T, U, W and X are sitting around a circular table facing the centre but not necessarily in the same order. 

X sits third to the right of S. X sits second to the left of Q. Q is not an immediate neighbour of U and P. 
S and R are immediate neighbours of each other. Only one person sits between S and W. U and X sit opposite each other.

6.Four of the following five are similar in a certain way based on their position in the seating arrangement. 
Which of the following does not belong to that group? 
(1) UQ
(2) PS 
(3) RX
(4) WT
(5) QX

7.Who amongst the following represent immediate neighbours of T? 
(1) U,Q
(2) P,X
(3) S,W
(4) Q,X
(5) P,W

8.What is the position of R with respect to X in the above arrangement? 
(1) Third to the right
(2) Second to the left
(3) Fifth to the right
(4) Immediate right
(5) Third to the left

9.What will come in place of the question mark (?) according to the above seating arrangement? 

US     PX     QW     SR    ? 
(1) XT
(2) PX
(3) XQ
(4) WQ
(5) PT

10. Who sits to the immediate right of R? 
(1) U 
(2) P
(3) W
(4) S 
(5) T

ANSWERS

1. (1)
After the exchange the word will be KEDRAN. Number of letters between K and N are two.

2. (5)
Janak will have to walk 90 m towards west.

3. (3)
P, Q and R are children of S and T. Since gender of P is not given, P is either son or daughter of T.

4. (4)
Comparing both statements, ‘and’ is coded as ‘ni’ and the code for ‘day’ will be either ‘mi’ or ‘ta’.

5. (1)
20 R 5 W 12 M 3 P 4 = 20 ÷ 5 + 12 – 3 × 4 = 4

Solutions (6-10):

6. (3)
Except (3), In all other cases, the first person is sitting second to the right of second person.

7. (4)

8. (2)

9. (1)

10. (2)

REASONING: QUIZ


REASONING: QUIZ 

1. The virtue of art does not allow the work to be interfered with or immediately ruled by anything other than itself.
 It insists that it alone shall touch the work in order to bring it into being.
Art requires that nothing shall attain the work except through art itself. This passage best supports the statement that:
    (a)  art is governed by external rules and conditions.
    (b)  art is for the sake of art and life.
    (c)  art is for the sake of art alone.
    (d)  artist realises his dreams through his artistic creation.
    (e)  artist should use his art for the sake of society.


2. There is a shift in our economy from a manufacturing to a service orientation. 
The increase in service-sector will require the managers to work more with people rather than with objects and things from the assembly line.
    (a)  managers should have a balanced mind.
    (b)  assembly lime will exist in service organisations.
    (c)  interpersonal skills will become more important in the future work place.
    (d)  manufacturing organisations ignore importance of people.
    (e)  service organisations will not deal with objects and things.

 3. One of the important humanitarian by products of technology is the greater dignity and value that it imparts to the human labour. 
In a highly industrialized society, there is no essential difference between Brahmin and Dalit,
 Muslim and Hindu; they are equally useful and hence equally valuable,
 for in the industrial society individual productivity fixes the size of the pay cheque and this fixes social status.
    (a)  technology decides individual social status.
    (b)  castes and religions are man made.
    (c)  human labour has dignity and value.
    (d)  all individuals, irrespective of caste and creed, are born equal.
    (e)  industrial society is a great leveller of men.

4. The only true education comes through the stimulation of the child's power by the demands of the social situations in which he finds himself.
 Through these demands he is stimulated to act as a member of a unity, to emerge from his original narrowness of action and feeling, 
and to conceive himself from the standpoint of the welfare of the group to which he belongs.The passage best supports the statement that real education.
    (a)  will take place if the children imbibe action and feeling.
    (b)  will take place if the children are physically strong.
    (c)  is not provided in our schools today
    (d)  comes through the interaction with social situations
    (e)  comes from the self-centered approach of the students


5. Though the waste of time or the expenditure on fashions is very large, yet fashions have come to stay. They will not go, what may. However, 
what is now required is that strong efforts should be made to displace the excessive craze for fashion  from the minds of these youngsters.
   The passage best supports the statement that :
   (a)  fashion is the need of the day
   (b)  the excessive craze for fashions is detrimental to ones personality.
  (c)  the hoard for fashion should be done away with so as not to let down the constuctive development.
  (d)  work and other activities should be valued more than the outward appearance.
  (e)   None of these

 6. To forgive an injury is often considered to be a sign of weakness; it is really a sign of strength. 
It is easy to allow oneself to be carried away by resentment and hate into an act of vengeance; 
but it takes a strong character to restrain those natural passions. The man who forgives an injury proves himself to be the superior of -
the man who wronged himself and puts the wrong-doer to shame. 
    The passage best supports the statement that:
   (a)  the sufferer alone knows the intensity of his sufferings.
  (b)  people tend to forgive the things happened in the past.
  (c)  natural passions are difficult to suppress.
  (d)  mercy is the noblest form of revenge.
  (e)  a person with calm and composed nature has depth of thought and vision.

7.The school has always been the most important means of transferring the wealth of tradition form one generation to the next.
 This applies today in an even higher degree than in former times for, through the modern development of economy,
 the family as bearer of tradition and education has become weakened. This passage best supports the statement that for transferring the -
wealth of tradition from one generation to the next -

  (a)  there are means other than the school.
  (b)  several different sources must be tried.
  (c)  economic development plays a crucial role.
  (d)  modern technology must be put to use.
  (e)  family, as ever, is the most potent means.

8. It is up to our government and planners to devise ways and means for the mobilisation -
of about ten crore workers whose families total up about forty crore men, 
women and children. Our agriculture is over-manned. A lesser number of agriculturists would mean more purchasing or spending power to every agriculturist. 
This will result in the shortage of man-power for many commodities to be produced for which there will be a new demand from a prosperous agrarian class.   
This shortage will be removed by surplus man-power released from agriculture as suggested above. 
   The passage best supports the statement that:

  (a)  employment in production is more fruitful than employment in agriculture.
  (b)  Indian economy is in a poor shape basically due to improper mobilisation of man-power.
  (c)  a shift of labour from agricultural sector to the industrial sector would uplift the living standard.
 (d)  the industrial sector is labour-deficient while the agricultural sector is over-manned in our country
  (e)  None of these.

 9. Satisfaction with co-workers, promotion opportunities, the nature of work, and pay goes with high performance among those with strong growth needs.
 Among those with weak growth needs, no such relationship is present  and, in fact, satisfaction with promotion opportunities goes with low performance. 
    This passage best supports the statement that:

  (a)  satisfaction is an inevitable organisational variable.
  (b)  job satisfaction and performance are directly and closely related.
  (c)  relationship between job satisfaction and performance is moderated by growth need.
  (d)  every organisation has few employees having weak growth need.
  (e)  high performance is essential for organisational effectiveness.

10. The press should not be afraid of upholding and supporting a just and righteous cause. 
It should not be afraid of criticising the government in a healthy manner. The press has to be eternally vigilant to protect the rights of the workers, 
backward and suppressed sections of the society. It should also give a balanced view of the things -
so that people can be helped in the formation of a healthy public opinion. 
      The passage best supports the statement that

    (a)  press has a great role to play in a democracy.
    (b)  the press is the only means to project to the masses the policies of the government.
    (c)  the freedom of press is essential for the proper functioning of democracy.
    (d)  the press can be used by the governments as an effective media for the upliftment of the backward sections of society.
    (e)  all the information given by the press should be well-articulated so as to gain a good opinion towards the ruling party.



Answer Key:

1-(c), 2-(c), 3-(c), 4-(d), 5-(b), 6-(d), 7-(c), 8-(b), 9-(c),10-(c)

Reasoning Quiz


Reasoning Quiz

Directions (1-5): Each of the questions below has a few statements followed by four conclusions numbered I, 
II and III. You have to consider every given statements as true, even if it does not conform to the well known facts. 
Read the conclusions and then decide which of the conclusions can be logically derived.

1.       Statement:
Some People are good.
Some good are not bad.
All bad are human beings.
Conclusion:
I. All People are bad is a possibility
II. At least some Human being are people.
III. No human being is good
(1) Only I follows                              
(2) Only I & III follows                                   
(3) Only II follows                                           
(4) Either I or II and III follows
(5) None of these

2.       Statement:
Some more are loss. 
No loss is a profit.
Some profit which are more are sale.
Conclusion:
I. All loss can be sale is a possibility.
II. Some loss is sale.
III. Some more are not profit.  
(1) Only I follows                              
(2) Only II follows                                            
(3) Only III follows                         
(4) None follow                                 
(5) Only I & III follow

3.       Statement:
No institute is a School.
No School is a College.
Some College is a University.  
Conclusion:
I. No Institute is a College.
II. All School is a University is a possibility
III. Some University is not a School.
(1) None Follows                              
(2) Only I & II follows                                     
(3) Only II & III follows
(4) Only III follows                          
(5) None of these

4.       Statement: 
All Inbox are Spam.
All Message are Spam.
Some Inbox are Draft.
Conclusion:
I. No Inbox is a message is a possibility.
II. Some Inbox which are draft are also message.
III. All draft can be Spam is a possibility.
(1) Only I follows                      
(2) Only II follows                                            
(3) Only II & III follows                 
(4) Only I & III follows           
(5) All follow

5.       Statement: 
No News is a Serial.
Some Serials are Movies.
Some movies which are serials are also films.
Conclusion:
I. Some movies are not news.  
II. Some serials are films.
III. All film can be news is a possibility.
(1) All follow                             
(2) Only I and Either II or III follows
(3) Only II and Either I or III follows
(4) Only I & II follows
(5) None of these

Directions (6-10): Each of the questions below has a few statements, followed by three -
conclusions numbered I, II, III. Read the conclusions and then decide which of the conclusions can be logically derived.
6.       Statement: 
P >  Q
R < Q 
S > P
P < M
Conclusion:
I. M > S
II. R < M
III. Q = S
1. Only I is true                         
2. Only II is true
3. Only III is true.                     
4. Only I & III is true
5. All are true

7.       Statement : 
A < B
C > N
O = B
N > A
Conclusion:
I. B > C
II. B < C
III. C > O
1. Only III & Either I or II is true
2. Only II & III is true
3. Only Either I or II is true
4. All I, II & III are true.
5. None of these

8.       Statement: 
T < E
D < F
T > F
R > D
Conclusion:
I. F < E
II. T > D
III. R > T
1. Only II & III are true                          
2. Only I & II are true
3. All I, II & III are true                          
4. None are true
5. None of these

9.       Statement: 
V > W
Y < Z < X
W > Z
Conclusion:
I. V > Z
II. Y < W
III. X > V
1. Only III is true.                                     
2. Only I & II is true        
3. Only I & III is true.                              
4. Only II & III is true
5. None of these

10.   Statement: 
H > P  < Q
L > T
L < H
Conclusion:
I. T < H
II. L < Q
III. P > T
1. Only I is true.                                        
2. Only I & II is true
3. None are true.                                      
4. Only III is true
5. All are true

Directions (11-15): Read the following information and answer the given questions.

           N 3 $ A 2 % P 5 # 7 E R D 11 T 9 B O

11.   How many words can be formed by fourth, eleventh and sixteenth letter when counted from left hand side. 
If no such word can be formed then give answer X and if more than three words can be formed than give answer Y.
(1) One                                         
(2) Two
(3) Three                                     
(4) X
(5) Y

12.   How many consonants are there which is immediately preceded by symbol and immediately followed by number?
(1) None                                      
(2) One
(3) Two                                        
(4) More than three
(5) None of these

13.   If the above given arrangement is written in reverse order then which letter/symbol/number will be eighth-
 to the left of the letter/symbol/number which is seventh from the right end.
(1) 2                                              
(2) 11
(3) T                                              
(4) E
(5) A

14. If starting from A each alternate letter/number/symbol will be deleted which letter/number/symbol will -
be 3rd  to the left of the letter/number/symbol which is 4th from the right end.
(1) 7                                              
(2) 11
(3) O                                              
(4) %
(5) R

15.   In the above arrangement what is the difference between such numbers which are followed by a symbol and such-
  vowels which are immediately preceded by a symbol?
(1) 1                                              
(2) 2
(3) 3                                              
(4) 4
(5) None of these

Solutions (1-5)
1.       (1) Only I follows
2.       (3) Only III follows 
3.       (3) Only II & III follows.
4.       (4) Only I & III follows
5.      (4) Only I & II follows

Solutions (6-10)
6.       (2) > P Q > R, P < M
I. M > S is not true.
II. R < M is true.
III. Q = S is not true.

7.       (3) C   N  > A < B = O
I. B > C 
II. B < C
III. C > O           
Only Either I or II is true.
Either B is greater or smaller or equal to C.

8.       (2) E > T > F > D < R
I. F < E is true
II. T > D
III. R > T

9.       (2) V > W > Z < X  , Y < Z
I. V > Z is true
II. Y < W is true
III. X > V is not true.
Only I & II is true    

10.   (1) < L < H > P < Q
I. T < H is true
II. L < Q is not true
III.P > T is not true

Solutions (11-15): 

11.   (3) Three words can be formed – TEA, ATE, EAT

12.   (2) One     % P 5

13.   (3) reverse orderO B 9 T 11 D R E 7 # 5 P % 2 A $ 3 N
Eighth to the left & seventh to the right of letter/symbol/number will be  8 + 7 = 15th to the right hand side is T

14.   (4): When we delete alternate letter/number/symbol starting from A, then new series will

A % 5 7 R 11 9 0
So, 3rd  to the left and 4th from the right end = 7th from right end is %

15.   (2) Total Numbers which are followed by a symbol are: three - 3 $, 2 %, 5 #
Total vowels which are immediately preceded by a symbol are one - $ A
Difference b/w them = 3- 1 =2

Reasoning:Quiz (Statement and Arguments)


Reasoning:Quiz  (Statement and Arguments)

Statement and Arguments Questions 
Each of the following questions consists of a statement followed by two arguments I and II.
Give answer:
(A) If only argument I is strong
(B) If only argument II is strong
(C) If either I or II is strong
(D) If neither I nor II is strong and
(E) If both I and II are strong.



1. Statement: Should the railways immediately stop issuing free passes to all its employees?
Arguments:
I. No. The employees have the right to travel free.
II. Yes. This will help railways to provide better facility.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

2. Statement : Should number of holidays of government employees be reduced ?
Arguments :
 I. Yes. Our government employees are having maximum number of holidays among the other countries of the world.
II. Yes. It will lead to increased productivity of government offices.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.   Both I and II are strong

3. Statement : Should there be reservation of seats and posts on communal basis ?
Arguments : 
I. Yes. It will check most of the inter-communal biases.
II. No. Ours is a secular state.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

4. Statement : Should government stop spending huge amounts of money on international sports ? 
Arguments : 
I. Yes. This money can be utilised for poor.
II. No. Sports-persons will be frustrated and will not get international exposure.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

5. Statement : Should education be made compulsory for all children up to the age of 14 ?
Arguments : 
I. Yes. This will help to eradicate the system of forced employment of children.
II. Yes. This would increase the standard of living.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

6. Statement : Should the tuition fees in all post graduate courses be hiked considerably ?
Arguments : 
I. Yes. This will bring some kind of seriousness among the students and will improve quality.
II. No. This will force the meritorious poor students to stay away from post-graduate courses.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

7. Statement: Should students union in universities be abolished ?
Arguments :
I. Yes. Students can pay full attention to their career development.
II. No. All the great leaders had been students union leaders.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

8. Statement: Should persons convicted of criminal offences in the past be allowed to contest elections in India?
Arguments:
I. No. Such persons cannot serve the cause of the people and country.
II. Yes. It is democracy - let people decide whom to vote.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

9. Statement: Should cutting of trees be banned altogether?
Arguments:
I. Yes. It is very much necessary to do so to restore ecological balance.
II. No. A total ban would harm timber based industries.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

10. Statement: Should the political parties be banned?
Arguments:
I. Yes. It is necessary to teach a lesson to the politicians.
II. No. It will lead to an end of democracy.
a.  Only argument I is strong
b.  Only argument II is strong
c.  Either I or II is strong
d.  Neither I nor II is strong
e.  Both I and II are strong

Answer Key And Explanation:
1. (D)
(Explanation:The free passes given to railway employees is a privilege for them, not their right. 
    So, argument I does not hol   Argument II seems to be vague.

2.(B)

3.(B)

4.(B)
(Explanation: Clearly spending money on sports can not be avoided merely for social economic            
problems. But Argument II is strong. Be a sports man and then think on this question. :)

5.(D)

6.(B)
(Explanation: Clearly seriousness among the students is not because of fees but second argument is strong.

7.(A)

8.(A)
(Explanation: Clearly, persons with criminal background cannot stand to serve as the                     
representatives of the common people. So, they should not be allowed to contest elections. Thus, only argument I holds, while II does not.

9.(E)

10.(D)(Explanation: Clearly, with the ban on political parties, candidates can independently contest elections. 
So, it will not end democracy. Thus, argument II does not hold. Argument I does not give a strong reason.

Reasoning Quiz


Reasoning Quiz

Directions (1-5): In the following questions, the symbols @, $, %, # and © are used with the following meanings illustrated—

‘A @ B’ means ‘A is not smaller than B’.
‘A $ B’ means ‘A is not greater than B’.
‘A % B’ means ‘A is neither smaller than nor equal to B’.
‘A # B’ means ‘A is neither greater than nor equal to B’.
‘A © B’ means ‘A is neither smaller than nor greater than B’.


In each of the following questions assuming the given statements to be true,
find out which of the two conclusions I and II given below them is/are definitely true. Give answer—
1] If only conclusion I is true.
2] If only conclusion II is true.
3] If either conclusion I or conclusion II is true.
4] If neither conclusion I nor conclusion II is true.
5] If both conclusions I and II are true.

1. Statements: C $ D, A @ B,  B # C, 
Conclusions: I. D % A
II. C % A

2. Statements: N @ P, M $ N, P % Q
Conclusions: I. P © M
II. Q # N

3. Statements: G @ H, E % F,  F # G, 
Conclusions: I. H # F
II. E % G

4. Statements: K $ L, J © K, L % M
Conclusions: I. L © J
II. L % J

5. Statements: Y © Z, W # X,  X % Y
Conclusions: I. Z # X
II. Y # W

Directions (6-10): Read the following passage carefully and answers the questions given below it—

Eight friends J, K, L, M, N, P, R and S like  different movies  – A , B, C, D, E, F, G and H. All of them are seated around a square table (two on each side)
 facing the centre.

L sits third to the right of K. K likes C. R is sitting second to the left of P. P is not an immediate neighbour of L or K.
The one who likes A is an immediate neighbour of P. Three people sit between K and the person who likes F.

K, L and also their immediate neighbour do not like D. Only one person sits between the person who likes D and M. 
The persons who like E and H are immediate neighbour of each other.
L likes neither H nor E. Only one person sits between J and the person who likes B. J does not like D or E. N does not like D.

6. Which of the following is true regarding R?
(1) R Like the B
(2) S and M are immediate neighbours of R
(3) One person sits between R and the person who likes H
(4) R sits second to the right of J
(5) None of these

7. Who amongst the following likes movie E ?
(1) L (2) R (3) M
(4) N (5) Cannot be determined

8. How many person sit between S and the person who likes H, when counted from the left hand side of the person who likes H?
(1) None  (2) One (3) Two
(4) Three (5) Four

9. Which of the following is true?
(1) Only one person is sitting between the person who likes H and G brand.
(2) S likes D brand.
(3) The person who likes E is an immediate neighbour of K.
(4) One person sits between K and the person who likes D brand.
(5) None is true

10. Who amongst the following represent immediate neighbour of M?
(1) J, N
(2) P and the person who likes D  
(3) K and the person who likes G
(4) P, R
(5) J, S



Solutions (1-5):
@ - ³
$ - £ 
% - >
# - <
© - =

1. (4):
Statement: A ³ B < C £  D
Conclusions
I. D > A
II. C > A

2. (2):
Statement: M £  N ³ P > Q
Conclusions I. P = M
II. Q < N

3. (4):
Statement: E > F < G ³ H
Conclusions I. H < F
II. E > G

4. (3):
Statement: J = K £  L > M
Conclusions I. L = J
II. L > J

5. (1);
Statement: W < X > Y = Z
Conclusions I. Z < X
II. Y < W

Solutions (6-10):












6. (5)
7. (4)
8. (4)
9. (2)
10. (3)

Quant quiz


Quant quiz

Time:(4-5 minutes)

1.  Find the ratio in which rice at Rs. 7.20 a kg be mixed with rice at Rs. 5.70 a kg to  produce a mixture worth Rs. 6.30 a kg?
A) 3:2
B) 2:3
C) 3:4
D) 4:3
E) None of these.
2.  8 litres are drawn from a cask full of wine and is then filled with water. This operation is performed three more times.
 The ratio of the quantity of wine now left in cask to that of the water is 16 : 65. How much wine did the cask originally hold?
A) 48 liter
B) 37 liter
C) 24 liter
D) 36 liter
E) None of these.

3. In what ratio must rice at Rs. 7.10 be mixed with rice at Rs. 9.20 so that the mixture may be worth Rs. 8 per Kg?
A) 3:7
B) 3:5
C) 4:5
D) 4:3
E) None of these

4.  We have a 630 ml of mixture of milk and water in the ratio 7:2. How much water must be added to make the ratio 7:3?
A) 80 ml
B) 70 ml
C) 40 ml
D) 30 ml
E) None of these.

5. John bought 20 kg of wheat at the rate of Rs.8.50 per kg and 35 kg at the rate of  Rs. 8.75 per kg. 
He mixed the two. Approximately at what price per kg should he sell the mixture to make 40% profit as the cost price?
A) Rs. 20
B) Rs. 8
C) Rs. 10
D) Rs. 12
E) None of these.

6.  P is able to do a piece of work in 15 days and Q can do the same work in 20 days. If they can 
work together for 4 days, what is the fraction of work left?
A) 11/15
B) 7/15
C) 8/15
D) 3/5
E) None of these.

7. P can lay railway track between two stations in 16 days. Q can do the same job in 12 days. 
With the help of R, they completes the job in 4 days.How much days does it take for R alone to complete the work?
A) 49/5
B) 43/5
C) 48/5
D) 9
E) None of these.

8. 6 men and 8 women can complete a work in 10 days. 26 men and 48 women can finish the same work in 2 days.
 15 men and 20 women can do the same work in - days?
A) 8 day
B) 4 day
C) 6 day
D) 10 day
E) None of these.

9. P works twice as fast as Q. If Q alone can complete a work in 12 days,P and Q can finish the work in days?
A) 8
B) 12
C) 6
D) 4
E) None of these.

10. A boat takes 38 hours for travelling downstream from point A to point B and coming back to point C midway between A and B. 
If the velocity of the stream is 4 kmph and the speed of the boat in still water is 14 kmph, what is the distance between A and B?
A) 300 km
B) 480 km
C) 240 km
D) 360 km
E) None of these.

Answers
1. B
2. C
3. D
4. B
5. D
6. C
7. C
8. B
9. D
10.D